Thursday, November 27, 2008

Tersesat di Hujung Jalan...





Salam,

Dua minggu lepas semasa saya di bahagian pesakit luar, masuk seorang pesakit lelaki warganegara Indonesia berumur 30-an. Masalahnya ialah kedua-dua kakinya berasa kebas sudah beberapa minggu. Semasa masuk ke dalam bilik, saya sudah nampak cara jalannya yang agak tempang dan perlahan sedikit.

Setelah beliau duduk saya mula pemeriksaan tubuhnya. Semasa memeriksa dadanya saya dapati bahawa sebelah pada otot dadanya agak tidak simetrikal (tak sama besar). Saya minta dia menanggalkan pakaian. Rupa-rupanya, dia tidak boleh menanggalkan pakaiannya kerana tangannya tidak dapat diangkat sepenuhnya. Kesukaran menanggalkan baju itu menjadi bertambah rumit apabia dia memakai 2 lapis baju (sejuk katanya).

Saya mula rasa pelik. Ini bukan kes baru. Masalah ini mungkin sudah lama.

MasyaAllah, setelah menanggalkan baju saya dapati, otot bahunya (deltoid) sebelah kanannya tiada. Cuma hanya tinggal tulang sahaja. Dalam bahasa perubatan dipanggil muscle atrophy. Patutlah dia sukar mengangkat tangan untuk membuka baju. Otot dadanya juga mengalami atrophy.

Menggaru kepala juga saya. Saya tanya dia adakah dia pesakit stroke? Dia kata tidak. Failnya juga tidak ada pada saya kerana pembantu klinik al Islam masih mencari di dalam tempat fail.

Soalan demi soalan dalam fikiran saya.
Saya bertanya sejak bila masalah ini berlaku. Dia kata sudah beberapa bulan lamanya. Ketika masih di Indonesia. Dia ke Malaysia mungkin kerana ingin menerima rawatan di sini, kerana bagaimana untuk bekerja dengan keadaan sebegitu sedangkan menanggalkan pakaian pun tidak mampu.

Pening.. pening...

Saya panggil pembantu saya. "Buat rujukan pada pakar tulang!", kata saya. Sedang saya berfikir2 ayat untuk menulis di dalam surat rujukan, apa kemungkinan diagnosis dan sebagainya, tiba-tiba pintu klinik di ketuk.......

Seorang pembantu klinik masuk... "Prof. Dr. Shahdan dok tengah cari pesakitnya yang hilang... ada jumpa tak?" dia bertanya kepada rakan pembantu kliniknya yang sedang bersama saya.(Prof Shahdan adalah pakar perubatan dalaman al-Islam (physician) dan merupakan professor perubatan di HUKM.)

Saya tengok kertas preskripsi bersama-sama kertas kajang di atas meja saya " Lah, patient Prof Dr Shahdan rupanya!!!". Patutlah nak dekat 15 minit saya melayan patient tuh fail dia tak sampai-sampai lagi!

Hehehe... nak pecah kepala memikir diagnosis... rupanya patient Dr Shahdan...

2 hari lepas Prof Dr Shahdan jumpa saya. Dia tanya saya samada saya ingat tak kes pesakit Indonesia yang tersalah masuk ke bilik saya tuh.

Dia mempunyai masalah uppermotor neuron lesion dipanggil spastic quadriparesis. Ia merupakan masalah saraf yang berasal daripada saraf tunjang menyebabkan otot-otot mengecut, rasa kebas, hyper-refleks dan macam-macam masalah lagi berkaitan saraf. Masalah itu mungkin ada kaitannya dengan genetik atau sebab yang tidak dpat dipastikan. Rawatan yang konklusif pun tidak ada, sekadar mengelakkan ia menjadi lebih teruk daripada sekarang.

Pengajaran di sebalik cerita ini, kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga. Pengajaran kedua, kalau tersesat di hujung jalan, balik lah semula ke pangkal jalan.... adios..



1 comment:

Nora said...

i wanna share The Pink Sisterhood tag with you. pls get it from my blog and help spread the news..thanx
http://uniqueofislam.blogspot.com/2008/11/pink-sisterhood-month.html

Related Posts with Thumbnails